غدیر خم


خلاصه واقعه غدیر خم

در سال دهم هجرت، رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به حج رفت و احکام آن را

به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در

غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی

علیه السلام را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من

مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی علیه السلام سال‏ها

پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به

اطلاع عموم رسید.

داستان غدیر از زبان شعر

وحی آمد سوی پیغمبر رسول عالمین

باز گو ما انزل الله ای رسول آخرین

فاش برگو این علی روح من و جان من است

پیروی از او همان دین است وایمان من است

با ولایت می شود اکمال دین ا حمدی

بی ولایت ناقص است آخر نماز و بندگی

این علی جنب خدا و همچو هارون برتر است

هم امام و هم وصی و جانشین وسرور است

گر بگوئی این سخن را این رسالت کامل است

او تو را از شرّ اشرار زمانه شامل است

در غدیر خم منادی بانگ زد ای کاروان

رفته ها و مانده آیند سوی برکه این زمان

می نهادند منبری را از جهاز اشتران

پا نهاد ا و بر فراز منبر آن شاه زمان

گفت او بعد از ثنا ی رب حی و مهربان

این علی باشد پس از من جانشین ای مردمان

پس رسول آنگه گرفت دست علی شیر خدا

همچو سرو سر بلندی در میان بوته ها

هر که من مولای او باشم علی مولای اوست

هر که من آقای او باشم علی آقای ا وست

هر که باشد پیروش باشد گروه شیعیان

دشمنش ملعون شده نزد خداوند جهان

هر که ا و یاری دهد ، او را خدا یاری کند

خار و بی مقدار گردد ، هرکه سر پیچی کند

او شجاع و هم مدیر و قاصم است بر ناکثین

می زند شمشیرحق برمارقین وقاسطین

آن کتاب آسمانی ثقل اکبر گشته است

این علی با نسل پاکش ثقل اصغر گشته است

 




تاريخ : پنج شنبه 2 آبان 1392 | 19:22 | نویسنده : سینا فتاحی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.